Bron: Gelders Dagblad, 10 december
1998
Treinbrand
Door een breuk in de twee boven- leidingen vloog gisteren rond 14:00 uur op perron 3 van het cen- traal station van Nijmegen een controle- en reparatietrein in brand. Reizigers van de NS dach- ten even dat actievoerders tegen de zuidtak van de Betuwelijn een trein wilden overmeesteren. Een handvol actievoerders had even |
tevoren op de Waalbrug namelijk een spandoek onthuld dat, nadat de pers foto´s had genomen, weer keurig opgerold werd. Maar al snel bleek dat niet de ac- tievoerders maar losgeslagen ka- bels met een spanning van 1800 Volt de oorzaak waren. Het vuur werd snel gedoofd, maar niette- min lag het treinverkeer tussen |
Nijmegen en Oss ruim een uur stil. De NS heeft nog geen flauw idee hoe de breuk is ontstaan. Tussen Nijmegen en Oss zette de NS bus- sen in. Sneltreinen richting Den Bosch bleven rijden. Het treinver- keer tussen Nijmegen en Arnhem werd gehalveerd. Het treinverkeer op het baanvak van en naar Elst heeft gisteren |
veel problemen ondervonden. Een breuk in een spoorstaaf in de buurt van Elst was de oorzaak van hinder tussen half negen en half elf in de ochtend. Door de breuk waren er storingen aan de instal- laties bij zeven overwegen en een sein. Diverse treinen werden uit de dienstregelingen genomen. De trei- |
nen die wel reden deden dat met grote vertraging, omdat met name de overwegen zeer langzaam ge- passeerd konden worden. Ook het wegverkeer in Elst onder- vond vertraging door weigerachti- ge spoorbomen en knipperlichtinstallaties. Foto: Theo van Zwam |