Bron onbekend
Jules nog eenmaal in oude glorie |
||
Bodegraver
neemt initiatief tot jubileumtocht met de 65 jaar oude trein JULES wordt zondag 28 juli 1991 65 jaar oud. De verjaardag van de oudste elektrische trein van Nederland wordt aanstaand weekeinde uitbundig gevierd. Hij maakt een feestelijke rondrit door de Randstad. Een club van treinliefhebbers heeft dit initiatief genomen. Eén van hen is Bob Smith uit Bodegraven. Hij werkt al meer dan dertig jaar bij de Nederlandse Spoorwegen en is onder meer belast met het beheer van de Jules. |
*De
Bodegraver Bob Smith met zijn lievelingstrein Jules die zondag de
pensioensgerechtigde leeftijd bereikt. De verjaardag wordt gevierd met
een jubileumrit. (Foto A.G.P. van der AA).
"Jules is inmiddels weer in NS-geel geschilderd. In het spoorwegmuseum staat nog een blokkendoos uit dezelfde periode. Die heeft de NS bij haar 150-jarig bestaan geschonken. Deze is in oorspronkelijke staat hersteld." Collectie Het museum heeft aangeboden dit stuk uit zijn collectie zondag mee te laten rijden tijdens de jubileumrit. Deze trein wordt achter Jules gehangen. Hierdoor kunnen meer gasten de rit meemaken. Voor ongeveer tachtig geïnteresseerden is ruimte. "Het is oerdegelijk spul," zegt de Bodegraver, terwijl hij Jules een klopje geeft. "Daarom rijdt hij nog steeds. Probleem is dat de onderdelen schaars worden. Voor een modern bedrijf als de NS wordt deze trein te duur om mee te blijven rijden." Jules wordt daarom volgend jaar Buiten Dienst gesteld. Hij verdwijnt naar het museum. Omdat daar al een vergelijkbare trein staat, zal hij wellicht worden gebruikt voor de onderdelen.. Glorie Zondag mag de Jules echter nog een keer in volle glorie schitteren. De trein vertrekt om 10:58 uur uit Utrecht. Via Harmelen, Woerden, Gouda, Moordrecht en Rotterdam-Noord rijdt hij naar Den Haag Hollands Spoor. Hier blijft hij 35 minuten staan. Daarna koerst de blokkendoosvia Haarlem naar Amsterdam. Jules kent het traject uit zijn jonge jaren. Op Amsterdam CS houdt hij een half uurtje stil. Om 14:38 uur komt de trein weer in Utrecht aan. |
|
door THEO DE WITH
BODEGRAVEN/ Jules is inmiddels een bekende naam binnen spoorwegkringen. Zijn 65-ste verjaardag passeert daarom niet geruisloos. "We hebben de gelegenheid aangegrepen een jubileumrit te maken door de Randstad." zegt Bob Smith. De Bodegraver kent de trein van haver tot gort. Hij werd in 1926 gebouwd door de firma Beijnes in Haarlem. Het rijtuig was ontworpen voor de oude spoorlijn tussen Amsterdam - Haarlem en Rotterdam die in 1924 werd geëlektrificeerd. Deze treinen staan bekend als blokkendozen vanwege hun hoekige vorm. KLEUR De blokkendozen reden als stop- en sneltrein op het oudste traject van de NS. Ze waren bekende verschijningen in het Hollandse Landschap met hun donkergroene kleur, zwarte biezen en crème tussen de ramen. Overigens werd de crème-kleur vijf jaar later vanwege de besmettelijkheid ook vervangen door donkergroen. |
Jules, die toen nog niet
zo heette, vervulde zijn trouwe dienst tot de Tweede Wereldoorlog. In 1944
was hij wegens brand tijdelijk uitgerangeerd. Na de bevrijding werd de
trein hersteld en verbouwd tot rijtuig in de derde klasse. De
modernisering schreed voort en in 1956 werd deze oude blokkendoos niet
meer geschikt geacht om passagiers te vervoeren. Als nieuwe taak werd de bezorging van post bedacht. Het interieur werd helemaal uitgebroken. In de zijwanden werden schuifdeuren aangebracht. De kleur veranderde in bruin. Na tien jaar post te hebben vervoerd van en naar de expeditieknooppunten in het landwerd Jules zelfs daarvoor te oud geacht.
De bejaarde trein werd ingezet voor
proefnemingen. Als meettrein is hij steeds verder uitgebreid. Jules wordt
momenteel ingezet voor de controle van de automatische Treinbeïnvloeding
(ATB) en de Telerail. Via de ATB kan een trein bijvoorbeeld automatisch
worden afgeremd als de machinist niet reageert op stopsignalen. Telerail
is een constante telefonische verbinding tussen het treinpersoneel en de
verkeersleiding. |
Nog wat foto´s van die dag (Met dank aan Jan Philipsen, machinist van die dag)