Werkbezoek
Foto's: M.R. Pieters
Collega Maarten Jansen belde op om te
vertellen dat er een werkbezoek was georganiseerd, waarbij de politieke partij GroenLinks een werkbezoek zou brengen aan Eurailscout. De datum was niet zeker
en ook was tot het laatste moment niet zeker welke personen er aanwezig zouden
zijn. Uiteindelijk hoorden we 15 januari dat het werkbezoek op maandag 20
januari zou plaatsvinden. In de ochtend zou GroenLinks een bezoek brengen. Daar
het de laatste dag voor de Tweede Kamerverkiezingen was, was er een heel
mediacircus bij. Diezelfde middag zou de minister van Verkeer en Waterstaat, de
heer Roelf de Boer (Lijst Pim Fortuyn) een werkbezoek brengen, samen met de
topdirectie van ProRail en Strukton Railinfra.
Omdat de UFM120 (de meettrein voor de bovenbouw) in die week defect raakte
ontstond het idee om de UFM120 door de Jules te laten trekken. Inmiddels werd hard
gewerkt om de UFM120 weer te herstellen. In het weekend van 18 januari 2003 was
de UFM120 inderdaad weer hersteld, en kon dus zelfstandig rijden. Omdat het aantal
personen wat op de UFM120 meekan niet zo groot is, is toch besloten om de Jules
en de UFM120 gecombineerd te laten rijden. Het gezelschap kon op deze manier over
de twee treinen worden verspreid.
Maandag 20 januari 2003
De Jules staat in
Utrecht, en de UFM120 nog in de werkplaats te Zutphen. De Jules werd om
ca. 9:40 uur voorgebracht op spoor 8b te Utrecht. De UFM120 zal enkele
minuten later uit de richting Arnhem aankomen, en met de Jules combineren
met de Jules. Na de remproef stond de trein gereed voor ontvangst van de
delegatie. Omdat de laatste berichten waren dat niet de lijsttrekker van GroenLinks
zou komen, maar de nummers 2 en 3 van de lijst (respectievelijk
Marijke Vos en Wijnand Duivendak), waren we verbaasd toen toch Femke
Halsema als eerste de roltrap kwam afgedaald. Het gevolg was groot. Er was
een groot aantal mensen meegekomen, waardoor we blij waren dat we 2
treinen bij ons hadden. Naast GroenLinks
was Strukton vertegenwoordigd,
alsmede een journalist en fotograaf van de Volkskrant, en een
televisieploeg van RTL-Nieuws. Hoe het is gelukt weet ik niet, maar alle
aanwezig wisten zich toch in de UFM120 te proppen. De filmploeg wilde graag
een shot nemen van de wegrijdende trein, dus we reden even een paar meters
op het spoor 8b heen en weer. Om 10:28 vertrek richting Gouda. Iedereen zat in de UFM120, Alleen Ab en ik waren in de Jules, die voorop reed richting Gouda. Om 10:51 uur kwamen we daar aan op spoor 11. |
|
In Gouda stapte het hele circus uit. Terwijl Ab Hendriks en Dick Kosters de treinen splitsen om de Jules om te laten rijden voor de terugrit naar Utrecht, werden er diverse gesprekken gehouden tussen personen van Eurailscout, Strukton en GroenLinks. Ook werd een interview afgegeven door Halsema op spoor 11, welke diezelfde avond in het 18:00 uur RTL-Nieuws zou worden uitgezonden.
Ab Hendriks kijkt toe hoe collega Dick Kosters de treinen splitst |
De geluidsman van de cameraploeg komt met zijn microfoontje de UFM120 uit, en bereidt vervolgens een interview voor, dat GroenLinks zal gaan houden. |
Een interview op spoor 11, waarin Femke Halsema haar wens uit een parlementaire enquête te houden naar de toestand op het Nederlandse Spoor. Op de achtergrond komt de Jules alweer aan om te combineren met de UFM120 voor de terugreis. |
Produktieleider Maarten Jansen van de UFM (rechts) in gesprek met Eric van der Oest van bureau voor communicatiemanagement en public affairs Pauw Sanders Zeilstra Van Spaendonck, kortweg PSZVS. |
Produktieleider Maarten Jansen van de UFM120 in gesprek met de nummer 3 van de lijst GroenLinks, Wijnand Duivendak, woordvoerder Vervoerszaken |
Toen de Jules weer met de UFM120 was
gecombineerd was het tijd voor koffie. Inmiddels was die koffie in de Jules
aanwezig. Toen ontstond het idee om de aanwezigen in de Jules te laten
terugrijden naar Utrecht. Dan hadden ze ook een beeld van de tweede meettrein.
Zo gezegd, zo gedaan. Op 2 bemanningsleden van de UFM120 na, stapte iedereen in de
Jules in, en vertrok de trein om 11:28 uur weer terug naar Utrecht.
Het gezelschap had inmiddels in de
meetruimte plaatsgenomen en zette daar het gesprek voort. De filmploeg zat bij
Ab voorin en maakte daar opnamen uit de rijdende trein. Ter hoogte van Oudewater
nodigde ik Femke uit om ook eens voorin te kijken, en onmiddellijk liep ze mee
naar voren. In de cabine legde ik kort uit wat de meettrein Jules voor werk
deed, zonder in technische details te treden. Oprecht geïnteresseerd bleef ze
de gehele terugreis in de cabine zitten, en babbelde met Ab over het machinist
zijn.
Machinist Ab Hendriks in gesprek met Femke Halsema op de terugreis naar Utrecht |
Na aankomst in Utrecht op spoor 15a stapte het gehele gezelschap uit, en moesten
we snel naar het opstelterrein om de volgende rit voor te bereiden. Eerst werd
de Jules opnieuw omgerangeerd. Na de lunch vertrok de trein weer naar het
station, ditmaal naar spoor 4b, om daar de volgende delegatie te ontvangen. Dit
keer geen media-aandacht. Aan boord van de UFM120 stapte in de minister van
Verkeer en Waterstaat, de heer Roelf de Boer, samen met de topdirectie van
ProRail en Strukton. De reis zou gaan naar Rotterdam Centraal. Daar stapte het
gezelschap uit, en verliet de minister het station richting taxistandplaats, daar
zijn chauffeur vastzat op de A12. De rest van de delegatie ging in de Jules mee
terug. De treinen werden gesplitst, maar gingen afzonderlijk naar Utrecht. In de
Jules werd nagepraat over de politieke zaken, die aan de orde waren geweest.
's-Avonds uiteraard naar het RTL-nieuws gekeken, en er waren leuke beelden over deze dag te zien. Met dank aan mijn broer Rolf Pieters voor de screenshots uit het RTL-Nieuws
En hier het artikel dat dinsdag in de Volkskrant stond.
Bron: De Volkskrant, Dinsdag 21 januari 2003
GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema maandag in de bestuurderscabine van een onderhoudstrein op het traject Gouda-Utrecht. Foto Raymond Rutting - De Volkskrant | ||||
Halsema treft het met inspectie van spoor | ||||
GroenLinks-lijsttrekker
Femke Halsema reed op de laatste campagnedag mee op een onderhoudstrein
van NS. Rails en bovenleidingen blijken in slechte staat. En dat is koren
op de molen van Halsema.
Van onze verslaggever Mooier kan de inspectietocht van het spoor niet beginnen voor GroenLinks. De partij wil aantonen dat het spoornet er beroerd aan toe is, en eist een parlementaire enquête. En wat blijkt vlak voor de rit van Utrecht naar Gouda? Zelfs de onderhoudstrein (de Plasser & Theurer) is kapot en moet worden |
getrokken
door een andere trein. Desondanks snelt het gevaarte even later met 120
kilometer per uur over het spoor, op zoek naar oneffenheden. GroenLinks treft het wederom. De passagiers worden van links naar rechts geslingerd. "Dat hoort niet, maar dit is vanwege de zachte ondergrond één van de slechte stukken spoor in Nederland", legt Maarten Jansen uit. Hij is produktieleider van Eurailscout, het bedrijf dat elk half jaar het hele spoornet doormeet op ligging en slijtage van rails en bovenleiding. Tijdens de rit van Gouda naar Utrecht blijkt er veel mis te zijn. Regelmatig slaan de meters rood uit. Dat betekent dat het spoor hersteld moet worden. "Maar dat gebeurt tegenwoordig lang niet altijd onmiddellijk", zegt Jansen. "De normen waaraan het spoornet moet voldoen, zijn niet |
veranderd",
verteld hij. "maar er wordt wel flink gediscussieerd over wat er
vervolgens met de metingen moet gebeuren.". Jansen heeft de indruk
dat er de laatste jaren steeds later wordt ingegrepen. In zijn woorden:
"De interpretaties van de metingen zijn gewijzigd." Volgens de produktieleider is het Nederlandse Spoornet nog steeds veilig. "Je zou kunnen zeggen dat het is afgezakt van een acht naar een zeventje. Er gaan stemmen op om het naar een zes te laten afdalen, en het daar op te houden. Maar misschien is het goedkoper om het spoornet op het niveau van een acht te houden, omdat als je meer op zijn beloop laat, het spoor makkelijker en sneller slijt", filosofeert Jansen. Dat het spoornet niet altijd risicoloos is, blijkt een eindje verderop. Jansen toont op de monitor de slijtageplekken op de rails. |
Voor
slijtage is 6 millimeter de ondergrens. "Regelmatig meten we plekken
met 11 of 12 millimeter. Een half jaar later blijkt er dan vaak nog niet
aan gebeurd." "Is dat dan niet gevaarlijk?", wil Femke Halsema weten. "Dat "Herstellen van rails gebeurt lang niet altijd onmiddellijk" kan inderdaad tot gevaarlijke
situaties leiden", zo geeft Jansen toe. |
steken.
"Je ziet dat het spoor verslechtert en je moet oppassen dat het niet
verder afglijdt", zegt lijsttrekker Halsema. Onlangs kreeg Halsema steun uit onverwachte hoek voor deze stelling. Minister de Boer van Verkeer (LPF) gaf voor het eerst toe dat een extra impuls van één miljard euro nodig is om het spoor niet verder te laten vervallen. De GroenLinks-voorvrouw is verbijsterd over die uitspraak van De Boer. Mede hierom wil ze dat de nieuwe Tweede Kamer een parlementaire enquête instelt over de problemen bij NS. Halsema vermoedt dat de Kamer door de verkeer- ministers Netelenbos en De Boer stelselmatig verkeerde informatie heeft gekregen over het achterstallig onderhoud. "Er is verantwoording nodig. Anders leer je nooit van de fouten uit het verleden", zo stelt Halsema. |