Draadbreuk Maarsbergen, vrijdag 20 juli 2001
Op vrijdagmiddag 20 juli 2001, omstreeks 15.00 uur, trok de intercity Arnhem - Den Haag de bovenleiding stuk bij kilometer 56.7 tussen De Haar aansluiting en Maarn, vlak voor de spoorwegovergang bij Maarsbergen. Lekker in de buurt, dus er even op af.
Door een defecte zijsteun was de rijdraad gebroken. Deze moest over een lengte van ca. 50 meter worden vernieuwd, door de huisaannemer Strukton Railinfra vestiging Amersfoort, geassisteerd door hun collega´s uit Amsterdam.
Intercity Arnhem-Den Haag, vrijdag 20 juli 2001, ca. 19:30 uur op spoor Arnhem-Utrecht, ca. 1,5 kilometer voor het station Maarn, 500 meter over de spoorwegovergang te Maarsbergen
De intercity kwam bij kilometer 56.0 tot stilstand, en wordt voor en achter de trein geaard. Vervolgens worden er veiligheidsmaatregelen genomen om veilig aan de bovenleiding te kunnen werken. Uiteraard word alles spanningsloos gemaakt en geaard, en ook wordt een zogenaamde kortsluitlans geplaatst, die een trein simuleert, en daarmee de seinen op rood zet, en het sturen van een andere trein onmogelijk wordt.
De zelfsignalerende kortsluitlans (ZKL) in gebruik bij veiligheidsmaatregelen i.v.m. werkzaamheden in spoor.
De kortsluitlans simuleert een trein en daarmee kan er geen tweede trein gestuurd worden, zodat er veilig kan worden gewerkt. Omdat er echter een trein wordt gesimuleerd op een overweg, moet ook daarvoor iets worden gedaan om te voorkomen dat de overweg ten onrechte dicht ligt. In dit geval wordt dan de overweg "gesleuteld", wat inhoudt dat de overweg de treinen op het spoor Arnhem-Utrecht als het ware negeert. Ook door deze handeling gaan de seinen op rood, zodat er ook inderdaad geen trein de overweg kan passeren.
Overweg 56.5 gesleuteld voor het spoor Ah-Ln (Arnhem-Lunetten) |
Verder nog wat foto´s van de werkzaamheden. Met dank aan Railinfrabeheer en Strukton Railinfra
Nog even een losse hangdraad vastzetten...