Verkeerd Spoor

Baanvakken die alleen maar zijn ingericht om rechterspoor te rijden zijn er niet veel meer. Het linkerspoor rijden is daar eigenlijk niet mogelijk. Overwegen werken niet goed, omdat ze niet kijken of er een trein uit de verkeerde kant komt, en seinen zijn ook niet aanwezig. Om de machinist onomwonden duidelijk te maken dat hij toch Verkeerd Spoor ging rijden, moest hij een lastgeving VS (Verkeerd Spoor) halen. Hij moest dan de trein uit om bij de treindienstleider een briefje te halen en dit samen met de treindienstleider invullen. Omdat de overwegen niet goed werken, moest hij bij iedere overweg stoppen, en deze ´aanrijden´ Later werden overwegen overigens aangepast om ongeacht de rijrichting goed te werken, en toen was het rijden VS wel met hoge snelheid mogelijk.

Er kan dus maar een trein onderweg zijn van Jn naar Wks als deze VS reed. De snelheid was bovendien zo laag, dat dit alleen maar in storingssituaties werd gedaan. 

Later werd de snelheid waarmee VS kon worden gereden wel opgevoerd, omdat overwegen wel normaal werkten. Zodra een machinist VS gaat rijden , moet hij een lastgeving halen, die vroeger bij de treindienstleider (Post T) moest worden gehaald. Later lagen er formulieren in een kastje bij het sein, waaruit hij een lastgeving kon pakken. Samen met de treindienstleider las hij de lastgeving door, en na ondertekening van het formulier bediende de treindienstleider het sein, en kon de machinist volgens de lastgeving gaan rijden. Hiernaast een lastgeving VS voor het rijden van Hilversum naar Baarn. (Deze situatie is inmiddels niet meer van toepassing want de beveiliging is in 2000 omgebouwd, zodat de treinen nu LINKERSPOOR kunnen rijden tussen Baarn en Hilversum en Naarden=Bussum Lastgeving Verkeerd Spoor voor het rijden van Hilversum naar Baarn

Lastgeving VS Hvs-Brn

 

Linker Spoor - beveiliging

 

Een vandaag nog veel voorkomende beveiliging is de Linkerspoor beveiliging. Hierbij kan wel op seinbediening linkerspoor worden gereden. Overwegen werken nu ook goed. Er zijn nu echter nog steeds geen seinen aanwezig voor de trein die LS rijdt, behalve een voorsein, dat staat op blokafstand van het inrijsein van een emplacement. Dit voorsein geeft alleen maar aan of het inrijsein bediend is of niet, maar het voorsein zelf mag altijd gepasseerd worden, en kan dus geen ROOD tonen. Om aan te geven dat het een voorsein betreft is achtergrondschild van dit sein vierkant, en niet rond zoals bij de andere seinen. Ook bij deze beveiliging kan er maar 1 trein onderweg zijn tussen 2 emplacementen. Dat is nog steeds een nadeel. Een variant is dat er langs het Linkserspoor wel tussenseinen staan (P-seinen), waardoor er alsnog meerdere treinen onderweg kunnen zijn. Keren op de vrije baan blijft echter niet mogelijk.

 

Dubbel Enkelspoor

De meest ideale beveiliging is de beveiliging die de naam DUBBEL ENKELSPOOR heeft gekregen. De naam dubbel slaat niet op het feit dat er 2 sporen liggen, maar op het feit dat 1 spoor in beide richtingen kan worden bereden. Techneuten hebben het ook wel over 4-draads APB. Dit betekent dat met slechts 4 draden langs de baan (per rijrichting een aderpaar voor de seinsturing) het Absoluut Permissief Blokstelsel wordt gerealiseerd. 
Op ieder spoor staan voor beide rijrichtingen seinen. In beide richtingen kunnen nu meerdere treinen onderweg zijn, overwegen werken altijd normaal. Bijkomend voordeel is, dat een trein halverwege kan keren, mocht er iets gebeuren. Het tegensein na de laatste trein komt weer op groen als de trein deze is gepasseerd, als er tenminste niet nog een trein onderweg is uiteraard.... De termen RS en LS worden echter nog steeds gebruikt op dit baanvak.